Kuchnia roślinna BEZ gotowania | Karolina nie Gotuje

Pomidorki koktajlowe – dlaczego warto je jeść i uprawiać?

6
BAZA WIEDZY

Pomidorki koktajlowe – dlaczego warto je jeść i uprawiać?

Pomidorki koktajlowe goszczą w moim ogródku nieprzerwanie już od kilku lat. Nie wyobrażam sobie, aby mogło ich w nim zabraknąć. I to wcale nie dlatego, że mój ogródek jest malutki i brak w nim miejsca na duże odmiany. Pod wieloma względami pomidorki koktajlowe są znacznie cenniejsze niż wielkoowocowe odmiany pomidorów, dlatego też ich uprawę cenię sobie zdecydowanie bardziej.

Pomidorki koktajlowe – dlaczego warto je uprawiać?

Dlaczego warto uprawiać pomidorki koktajlowe:

  • Po pierwsze dlatego, że są najbardziej naturalną ze wszystkich dostępnych na rynku odmian pomidorów. Zbliżoną do ich pierwotnej, płożącej się po ziemi postaci o niezahamowanym wzroście i drobniutkich niczym jagody owocach.
  • Po drugie zawierają dużo więcej cennych składników odżywczych i witamin, niż ich duże krzyżowane dla celów uprawowych odmiany.
  • Charakteryzują się przy tym wyjątkowo mocnym smakiem i aromatem. Czasem wystarczy do dania dodać tylko kilka sztuk pomidorków koktajlowych, aby nadać mu silnego, wyrazistego pomidorowego charakteru.

  • Pomidorki koktajlowe dojrzewają szybciej niż ich wielkoowocowi kuzyni. Co w praktyce oznacza, że własnymi pomidorkami możemy się cieszyć znacznie wcześniej – nawet już w połowie czerwca. Minimalizujemy przy tym ryzyko całkowitego zniszczenia uprawy przez zarazę ziemniaczaną, która zwykle pojawia się pod koniec lipca.

  • Nieograniczony wzrost rośliny pozwala również na dłuższe zbiory.

  • Pomidorki koktajlowe nie są heterozygotycznymi hybrydami, niepowtarzającymi cech rośliny matecznej. Co oznacza, że bez obawy o przyszłoroczny plon można  pobierać z nich nasiona i cieszyć się kolejnymi zdrowymi zbiorami w przyszłym roku. Własne nasiona pomidorów dają wiele radości, redukują ryzyko ich zanieczyszczenia chemią stosowaną w komercyjnych uprawach i obniżają ogrodnicze koszty.

    Jednym słowem pomidorki koktajlowe są bardziej naturalne, zdrowsze, intensywniejsze w smaku. Szybciej również owocują i plonują dłużej.

Z aromatycznych skórek pomidorków koktajlowych przygotować można pyszny, pachnący latem ocet pomidorowy. Niezastąpiony zimą do pysznych sałatek i wszelakich sosów i dań na bazie pomidorów.

W moim małym, ekologicznym ogródku uprawiam tylko te odmiany. I bynajmniej nie ze względu na ograniczone miejsce a właśnie ich wartości odżywcze i naturalność.

O ile w handlu dostać można różne wielkoowocowe odmiany. O tyle ciężko czasem nawet o zwykłe, czerwone odmiany koktajlowe, a co dopiero o ich różnokolorowe wersje. Latem mam więc na stole rarytasy we wszystkich kolorach tęczy (czekoladowe, purpurowe, czerwone, różowe, żółte, zielone, odmiany prążkowane i dwukolorowe), których zwyczajnie nie kupię w sklepie.


Które pomidorki są najzdrowsze?

Warto wiedzieć, że im mniejszy i ciemniejszy pomidorek, tym większa jego moc. Najzdrowsze i najbardziej pełne składników odżywczych są więc malutkie odmiany o ciemnym zabarwieniu. A więc wszystkie pomidorki koktajlowe/cherry, które mają w nazwie „black”, „purple” oraz dwukolorowe odmiany „indygo” zabarwione od spodu dodatkowo na czarno, fioletowo lub granatowo.


Lubicie pomidorki koktajlowe, ale brak Wam pomysłów na zdrowe dania z ich użyciem? Zobaczcie koniecznie przepisy na:

Makaron z marchewki z tapenadą i pomidorami
– Soczystą sałatkę z pomarańczą i szparagami
Antynowotworową sałatkę brokułową z pieczarkami
Malinowe gazpacho z miętą

Szukasz przepisów na zdrowe, roślinne pasty ?
👉 Zobacz e-booka HUMMUSY NA SUROWO.
🌈 Przepisy na kolorowe, orientalne pasty pełne warzyw.

E-book „Hummusy na surowo. Przepisy na kolorowe, orientalne
pasty pełne warzyw”
Miksuj zdrowe, roślinne pasty i zmieniaj swoją kuchnię na lepszą!

Więcej przepisów na zdrowe, roślinne dania BEZ gotowania, znajdziesz w dziale
PRZEPISY NA SUROWO, a także w SKLEPIE PEŁNYM ZDROWIA.


Jeśli spodobał Ci się mój przepis zostaw mi SERDUSZKO, klikając na jego ikonkę pod tytułem wpisu,
KOMENTARZ albo UDOSTĘPNIJ go na swoim profilu.
Żebym wiedziała, że Ci smakowało i żeby zdrowe jedzenie mogło dotrzeć do jak największej liczby osób.
Będzie mi bardzo miło. Dziękuję!

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments