Kuchnia roślinna BEZ gotowania | Karolina nie Gotuje

Odżywianie na surowo wiosną (praktyczne wskazówki)

3
BAZA WIEDZY

Odżywianie na surowo wiosną (praktyczne wskazówki)

Odżywianie na surowo wiosną jest dużo łatwiejsze niż jesienią i zimą. Ciało po chłodnym, ciemnym i ubogim w świeże, wartościowe składniki okresie, samo upomina się o uzupełnienie brakujących witamin. Nie ciągnie nas już do gotowanego, ani przetworzonego jedzenia. Marzą nam się za to różnorodne zieleniny, sałatki i kolorowe nowalijki. To dobry czas na rozpoczęcie swojej przygody z surową dietą, a także powrót do większej ilości surowego pożywienia, jeśli zimą wprowadziliśmy do diety gotowane jedzenie.

Odżywianie na surowo wiosną, czyli jak jeść wiosną, aby wykorzystać sezonowe rośliny, uzupełnić braki i wspomóc organizm w procesie oczyszczania

W niniejszym artykule podpowiem Ci, jak komponować surową dietę o tej porze roku. A także na jakie rośliny warto zwrócić szczególną uwagę, aby odżywianie na surowo wiosną miało nie tylko odżywczą, ale także i leczniczą moc. Pozwoliło ciału na uzupełnienie braków po zimie i wspomogło proces oczyszczania organizmu.

W tym okresie nasze ciało potrzebuje bowiem przede wszystkim solidnej porcji witamin i mikroelementów, których brakowało w zimowych, sztucznie uprawianych i długo przechowywanych warzywach i owocach. Pobudzenia metabolizmu i usunięcia toksyn, które nagromadziliśmy wskutek cięższego, bardziej tłustego jedzenia. Mniejszej ilości ruchu na świeżym powietrzu i wdychania spalin z systemów ogrzewania i komunikacji.

🌿 ODŻYWIANIE NA SUROWO WIOSNĄ 🌿
(10 praktycznych wskazówek, jak jeść wiosną,
aby wykorzystać sezonowe rośliny,
uzupełnić braki i wspomóc organizm w procesie oczyszczania)

1. JEDZ JAK NAJWIĘCEJ ZIELENINY

Wiosna to przede wszystkim czas pąków i rozwijających się z nich liści. Zanim rośliny zakwitną i wydadzą owoce to właśnie z nich powinniśmy korzystać jak najwięcej. Zielone liście to nie tylko źródło cennych witamin, ale także oczyszczającego z toksyn chlorofilu. Ten zielony barwnik, zwany jest „zieloną krwią”, ponieważ pod względem chemicznym jest spokrewniony z ludzką hemoglobiną. Oba mają niemalże identyczną strukturę molekularną, różniącą się tylko jednym atomem. Chlorofil zawarty w zielonych liściach, nie tylko usuwa zanieczyszczenia z naszych jelit i krwi, ale także pomaga przywrócić równowagę kwasowo-zasadową organizmu i wspiera rozwój korzystnej flory bakteryjnej.

Dlatego wiosną włącz do swojej surowej diety, opartej o warzywa i owoce jak najwięcej zieleniny. Różnorodnych sałat (nie tylko w kolorze zielonym, ale także czerwonym tj. czerwona sałata dębolistna, czy lollo rossa), młodego szpinaku, musztardowca, rukwi, roszponki, szczypiorku, koperku, natki pietruszki, buraka liściowego, a także botwiny, czyli młodych liści buraka cukrowego i ziół.

2. WYKORZYSTAJ DZIKO ROSNĄCE ROŚLINY

Pamiętaj, że zielenina to nie tylko liście pochodzące z uprawy. To także, a może przede wszystkim liście roślin dziko rosnących. To właśnie one są dla nas najcenniejsze! Nie tylko pod względem zawartości składników odżywczych, ale również biodostępności i potencjału leczniczego.

Dzikie rośliny nie są modyfikowane genetycznie, podlewane sztucznymi nawozami, dojrzewają w naturalnym świetle i zaspokajają nasze zapotrzebowania o danej porze roku. Natura wie co robi! Zaufaj jej!

Zwróć uwagę na czosnek niedźwiedzi (jest po ochroną, ale można go kupić albo uprawiać we własnym ogródku), podagrycznik, młode liście pokrzywy i mniszka lekarskiego, bluszczyk kurdybanek, czosnaczek, a także kwiaty forsycji, stokrotki, mniszka i fiołka trójbarwnego, czyli popularnego bratka.

Pokrzywę możesz dodawać do soków, koktajli, sałatek albo miksując z pestkami słonecznika, olejem lnianym, solą i czosnkiem zrobić z niej pyszne pesto. Czosnek niedźwiedzi świetnie smakuje nie tylko w sałatkach, ale też pastach i twarożkach. Liście mniszka możesz wyciskać, blendować, dorzucać do sałatek. Podagrycznik ukisić. Bluszczykiem kurdybankiem posypać witariańskie kanapki, albo tak, jak czosnaczek dodać do surowej zupy.

Kwiaty możesz zjadać w sałatkach, deserach, koktajlach, smoothie bowlach i surowych owsiankach. Z ciemnożółtych kwiatów forsycji możesz również przygotować pyszny ocet, niezastąpiony w zdrowych sałatkach i sosach. Na blogu znajdziesz przepis na domowy ocet z kwiatów forsycji.

Wiosna daje nam pełen wachlarz dzikich roślin, które oczyszczają wątrobę, działają odtruwająco, usprawniają pracę nerek i uzupełniają zapasy żelaza w organizmie. Wykorzystaj je!

3. ODŻYWIANIE NA SUROWO WIOSNĄ – NIE MARNUJ CENNYCH LIŚCI

Komponując swoje odżywianie na surowo wiosną, nie zapomnij również o wykorzystaniu liści z rzodkiewki, kalarepy, buraków, a także naci z młodej marchewki.

Liście rzodkiewki
są znacznie cenniejsze niż jej korzenie. Działają silnie antynowotworowo, odtruwają i oczyszczają organizm z toksyn. Są bogate w witaminę C, a także minerały tj. fosfor, wapń i żelazo. W przeciwieństwie do samych rzodkiewek są delikatne w smaku. Możesz zrobić z nich pyszne pesto, dorzucić do soku, koktajlu albo sałatki.

Liście rzodkiewki i kalarepy są zdrowsze niż ich standardowo jadane części!
Warto włączyć je do menu w postaci soków, koktajli, past i sałatek.

Liście kalarepy mają znacznie większą zawartość składników odżywczych niż sama kalarepa. Zawierają dwukrotnie więcej witaminy C, beta karotenu, wapnia i żelaza. Są niezwykle bogate w chlorofil! Wspierają pracę wątroby i wszystkie procesy detoksykacyjne organizmu. Podobnie, jak liście rzodkiewki możesz wykorzystać je do soków i koktajli. Dodać do pesto albo dorzucić je do surowej, warzywnej zupy. Najmniej nadają się na sałatkę, ponieważ są dość twarde i łykowate. Sok z liści kalarepy ma wyjątkowy, ciemnozielony kolor, a smak liści jest łagodny i delikatny, dobrze komponujący się z owocami.

Natka marchewki bogata jest m. in. w witaminę C, K, wapń i chlorofil. Działa moczopędnie i odtruwająco. Można z niej przygotować wyśmienite pesto, zupę, a także dodać do koktajlu. Łącząc ją zarówno z warzywami, jak i owocami.

Kupując warzywa w sklepie albo na bazarku, wybieraj tylko te ze świeżymi, zielonymi czuprynami. Bezpośrednio po przyjściu do domu: odetnij je, zwilż i zawiń w foliową torebkę. W ten sposób dłużej zachowasz ich świeżość. Możesz też pobawić się we freeganizm. Popytać na straganach warzywnych albo poszukać w sklepach, liści oderwanych do warzyw. Bardzo często ludzie – nie wiedząc co najcenniejsze – wyrzucają je od razu podczas zakupów. Jeśli wstyd Ci wynosić liście ze sklepu, powiedz, że to dla królika 🙂

4. MIKSUJ ZIELONE KOKTAJLE I WYCISKAJ ZIELONE SOKI

Zielone mikstury na bazie owoców lub warzyw i zieleniny mają znaczną przewagę nad sałatkami. Surowce w zielonych sokach i koktajlach są rozdrobnione, a więc dużo łatwiej przyswajalne. Dlatego nawet pomimo źle funkcjonującego, słabego układu trawiennego, pozwalają nam szybciej i lepiej przyswajać zawarte w nich składniki. W tym cenny chlorofil. Wzmacniają organizm, pobudzają perystaltykę jelit i pomagają oczyszczać organizm z toksyn.

5. ODŻYWIANIE NA SUROWO WIOSNĄ – PIJ GREEN DETOX BOOSTERA

Jeśli jeszcze nie znasz przepisu na Green Detox Boostera, czyli poranny koktajl oczyszczający, to właśnie wiosną jest najlepsza pora na rozpoczęcie kuracji tą miksturą! Ten łatwy w przygotowaniu, zielony koktajl, pity regularnie rano na czczo, skutecznie nawadnia, odkwasza, oczyszcza jelita, a także wspiera pracę wątroby i nerek. Składniki koktajlu wydają się niepozorne, ale uwierz mi ta mikstura działa i to mocno! Pomagając organizmowi pozbyć się nadmiaru toksyn zgromadzonych zimą.

6. KORZYSTAJ Z NOWALIJEK I SEZONOWYCH WARZYW

Wczesna i późna wiosna to czas nie tylko cennych nowalijek, czyli młodych warzyw, które pojawiają się na początku sezonu, ale także roślin które plonują tylko raz w roku. Korzystaj więc nie tylko z pierwszych, delikatnych rzodkiewek, kalarepek, marchewki czy kapusty, ale przede wszystkim ze szparagów, rabarbaru, botwinki czyli młodych buraków wraz z liśćmi, szczawiu, a także zielonego groszku i bobu. W ten sposób sprawisz, że Twoje odżywianie na surowo wiosną będzie nie tylko pyszne, zdrowe i kolorowe, ale również tańsze. Sezonowe warzywa i owoce kosztują bowiem mniej, niż te których naturalny okres wegetacji przypada w innym terminie.

Rabarbar możesz dodać do soku. Z botwinki przygotować pyszną zupę. Liście młodych buraków albo szczaw wrzucić do koktajlu. Bób wyłuskać i dodać do sałatki, albo podobnie jak z zielonego groszku przygotować z niego zdrową pastę.

🌈 Przepisy na pyszne, kolorowe pasty z wykorzystaniem m. in. szparagów, zielonego groszku czy bobu znajdziesz w e-booku „Hummusy na surowo. Przepisy na kolorowe, orientalne pasty pełne warzyw”.

Warzywa i owoce w zimie nie są tak wartościowe, jak te z wiosennej i letniej uprawy. Nowalijki – te prawdziwe z gruntu, a nie doświetlanej sztucznie i mocno nawożonej uprawy tunelowej – pojawiające się w sprzedaży dopiero na przełomie kwietnia i maja. To bogactwo cennych składników odżywczych, tak potrzebnych naszemu organizmowi po okresie zimy. Jedząc sezonowo nie tylko wykorzystujemy jak najlepiej to, co ofiarowuje nam Natura, ale również dopasowujemy dietę do aktualnego zapotrzebowania naszego organizmu.

7. ODŻYWIANIE NA SUROWO WIOSNĄ – JEDZ TRUSKAWKI NA POTĘGĘ

Truskawki to pierwsze, dojrzewające wraz z nadejściem wiosny owoce. Są niezwykle bogate w witaminę C, a także liczne antyutleniacze. Dostarczają cennych witamin, błonnika, działają przeciwzapalnie, odmładzająco i przeciwnowotworowo. A przy tym są niezwykle smaczne! Sezon na truskawki trwa krótko, warto więc wykorzystać go jak najlepiej.

Truskawki nie dojrzewają po zbiorze. Za to szybko się psują i są podatne na choroby grzybowe. Wybieraj więc tylko świeże, jędrne okazy. O jednolitym, ciemnoczerwonym zabarwieniu. Z naszej polskiej, lokalnej uprawy. Dojrzałe tylko połowicznie, biało-czerwone truskawki zawierają znacznie mniej witaminy C, kwercetyny i antocyjanów. Są też mniej aromatyczne i mniej intensywne w smaku. Uważaj na spleśniałe owoce!

Jeśli możesz wybierz owoce z ekologicznej uprawy, potraktowanej mniejszą ilością chemicznych oprysków. Każdorazowo dokładnie umyj je przed spożyciem i zjedz w ciągu 1-2 dni.

Zajadaj same, łącz z innymi owocami, miksuj z bananami na śniadaniowe smoothie bowle, dodawaj do koktajli, a nawet sałatek. A jeśli masz możliwość zamroź, aby móc korzystać z ich mocy również poza sezonem.

Pamiętaj, że truskawki jadalne są wraz z szypułkami! Te małe, zielone listki są źródłem cennych witamin i mikroelementów. Jedz owoce razem z nimi, albo odrywaj po umyciu i dodawaj do koktajli.

8. POSTAW NA SZPARAGI

Szparagi to kolejnie niezwykle cenne warzywo, na które sezon trwa tylko wczesną wiosną. I to zawsze za krótko! Zanim na dobre rozsmakujemy się w tych pysznych pędach, znikają ze sklepów i straganów. Dlatego w sezonie szparagowym korzystaj z nich jak najczęściej!

Szparagi należą do jednych z najzdrowszych warzyw na świecie. W medycynie chińskiej traktowane są jako zioło o właściwościach leczniczych. Pod względem zawartości składników odżywczych ustępują miejsca tylko brokułom i zielonej papryce. Są lekkostrawne, bogate w błonnik i wspomagają oczyszczanie wątroby z toksyn.

Najcenniejsze są szparagi fioletowe i zielone. Białe odmiany poddane są zabiegowi bielenia, czyli przykrywania, aby ograniczyć w nich wytwarzanie chlorofilu. A przecież to on jest w roślinach najcenniejszy!

Ze szparagów możesz przygotować zupę. Dodać je do sałatki. Schrupać maczając w sosie, a oderwane, zdrewniałe końcówki wykorzystać do przygotowania soku. Na blogu znajdziesz przepis na pyszną soczystą sałatkę z pomarańczą i szparagami.

9. ODŻYWIANIE NA SUROWO WIOSNĄ – OGRANICZ SPOŻYCIE TŁUSZCZÓW

Daj odpocząć swojej wątrobie. To najważniejszy organ detoksykujący w naszym ciele. Odpowiada za neutralizację szkodliwych substancji, spożywanych wraz z pokarmem i trucizn środowiskowych dostających się do naszego organizmu m. in. wraz z wodą i powietrzem. Oczyszcza krew, magazynuje witaminy, a także zarządza gospodarką lipidową organizmu. Bierze udział zarówno w trawieniu, jak i metabolizmie tłuszczy. Nie ma w naszym ciele drugiego tak wszechstronnego i skomplikowanego organu!

Wiosna to najlepszy czas na oczyszczanie. Ciało nie potrzebuje już wytwarzać, tak dużej ilości energii z tłuszczu i chronić nas przed chłodem tak, jak to miało miejsce zimą. Zajęta trawieniem dużej ilości tłuszczy wątroba nie będzie miała szansy skutecznie działać w kwestii detoksykacji organizmu. Nie przeszkadzaj jej więc i pozwól skupić na tym, co wiosną najlepsze dla naszego ciała.

Pamiętaj jednak, że redukcja tłuszczy nie oznacza rezygnacji z ich spożywania. Chodzi jedynie o zmniejszenie ich ilości. W zdrowej diecie nie może zabraknąć wszystkich składników odżywczych. Wiele ważnych dla naszego zdrowia witamin rozpuszcza się w tłuszczach. Tłuszcze biorą również udział w regulacji układu hormonalnego, są więc niezbędne do zachowania zdrowia.

10.  ZACZNIJ DOMOWĄ UPRAWĘ WŁASNYCH ROŚLIN

Wiosną, kiedy dni stają się dłuższe, a na niebie pojawia się więcej słońca, rozpoczyna się okres sprzyjający wzrostowi roślin. W tym czasie warto zacząć parapetową uprawę własnych roślin

Możesz postawić na prostą w uprawie rzeżuchę. Jest bogatych źródłem mikro, makroelementów i witamin, ponadto działa moczopędnie wspomagając procesy oczyszczania organizmu. Posypiesz nią kanapki, dodasz do roślinnych twarożków, a także wykorzystasz do wielkanocnych dekoracji.

Równie proste w uprawie i niezwykle cenne ze względu na swoje właściwości są trawy – pszeniczna i owsiana. Korzystanie wpływają na nasz organizm. Dożywiają go, wzmacniają i oczyszczają. Przyczyniając się do lepszego i sprawniejszego funkcjonowania naszego ciała. Możesz wycisnąć z nich sok, albo dodać do koktajlu.

Jeśli jesteś bardziej wprawnym ogrodnikiem możesz wysiać własne zioła tj. bazylia, mięta, lubczyk czy pietruszka. Na skorzystanie z ich dobrodziejstw trzeba będzie jednak poczekać znacznie dłużej. Te zioła długo kiełkują, wolno rosną i wymagają specyficznych warunków uprawy. Później jednak dają wiele radości z własnej uprawy i wzbogacają smak przygotowywanych sałatek, sosów, zup, czy koktajli.

Odżywianie na surowo wiosną jest proste, tanie i niezwykle przyjemne. Zaspokaja zapotrzebowanie naszego organizmu na niezbędne nam witaminy i minerały. Wspomaga proces oczyszczania organizmu. To idealna pora na zmianę nawyków żywieniowych. Wprowadzenie większej ilości surowych warzyw, owoców i zieleniny. Rozpoczęcie przygody z surową dietą, dziką kuchnią, a także własną uprawą zdrowej żywności.
💚 PRZECZYTAJ TEŻ: ODŻYWIANIE NA SUROWO LATEM
ODŻYWIANIE NA SUROWO ZIMĄ

Szukasz przepisów na zdrowe, roślinne pasty ?
👉 Zobacz e-booka HUMMUSY NA SUROWO.
🌈 Przepisy na kolorowe, orientalne pasty pełne warzyw.

E-book „Hummusy na surowo. Przepisy na kolorowe, orientalne
pasty pełne warzyw”
Miksuj zdrowe, roślinne pasty i zmieniaj swoją kuchnię na lepszą!

Więcej przepisów na zdrowe, roślinne dania BEZ gotowania, znajdziesz w dziale
PRZEPISY NA SUROWO, a także w SKLEPIE PEŁNYM ZDROWIA.


Jeśli spodobał Ci się mój przepis zostaw mi SERDUSZKO, klikając na jego ikonkę pod tytułem wpisu,
KOMENTARZ albo UDOSTĘPNIJ go na swoim profilu.
Żebym wiedziała, że Ci smakowało i żeby zdrowe jedzenie mogło dotrzeć do jak największej liczby osób.
Będzie mi bardzo miło. Dziękuję!

Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] PRZECZYTAJ TEŻ: ODŻYWIANIE NA SUROWO WIOSNĄODŻYWIANIE NA SUROWO […]